Główny Urząd Nadzoru Budowlanego na swojej stronie internetowej www.gunb.gov.pl zamieścił interpretację w sprawie formy prowadzenia książki obiektu budowlanego.
GUNB wyjaśnia, że książkę obiektu budowlanego można prowadzić w dwóch postaciach:
Od 1 stycznia 2024 r., za sprawą nowelizacji Prawa budowlanego, nie ma już, co do zasady, możliwości założenia książki obiektu budowlanego w postaci papierowej. Można ją zakładać jedynie w wersji elektronicznej w systemie Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego, dostępnym przez portal e-budownictwo.gunb.gov.pl.
Niezałożenie książki obiektu budowlanego stanowiło i stanowi naruszenie prawa. Grozi za to odpowiedzialność karna.
Istnieje obowiązek założenia i bieżącego prowadzenia książki obiektu budowlanego dla każdego:
Nie dla wszystkich obiektów budowlanych zakłada się i prowadzi książkę obiektu budowlanego. Nie prowadzi się jej m.in. dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych czy obiektów budowlanych budownictwa zagrodowego i letniskowego.
Obecnie tylko w jednym przypadku możliwe jest zakładanie i prowadzenie książki obiektu budowlanego w postaci papierowej. Dotyczy to obiektów budowlanych, które są usytuowane w całości lub w części na terenach zamkniętych.
Książki obiektu budowlanego w postaci papierowej można było zakładać do 31 grudnia 2023 r. Do 31 grudnia 2026 r. książki obiektu budowlanego prowadzone w postaci papierowej muszą być już założone w systemie c-KOB. W praktyce oznacza to, że 1 stycznia 2027 r. wszystkie książki obiektu budowlanego muszą być cyfrowe.
Przed zmianą przepisów właściciel lub zarządca był obowiązany prowadzić książkę obiektu budowlanego dla:
Książka obiektu budowlanego stanowiła dokument przeznaczony do zapisów, które dotyczyły przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego. Wzór książki obiektu budowlanego i sposób jej prowadzenia określały przepisy rozporządzenia w sprawie książki obiektu budowlanego.
Obiekt budowlany musi mieć książkę. Niezałożenie książki obiektu budowlanego dla budynku oddanego do użytkowania przed nowelizacją Prawa budowlanego nie zwalnia z obowiązku prowadzenia książki obiektu budowlanego na podstawie obecnych przepisów.
Urzędnicy administracji państwowej mają dostęp do aktualnych danych kontaktowych obywateli za pomocą Rejestru Danych Kontaktowych (RDK).
RDK to baza, w której można zostawić swoje aktualne dane kontaktowe - numer telefonu i/lub adres e-mail. Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Każdy sam decyduje, które dane chce podać i jak długo będą one w niej przechowywane. Są one tam w pełni bezpieczne. Zadaniem rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami, aby usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację, w sytuacji kiedy zamiast wysyłać pismo, można do danej osoby zadzwonić, wysłać e-mail lub SMS. Zdecydowanie skraca to czas załatwiania wielu spraw.
Urzędnik może skontaktować się i poinformować o:
Ponadto System Rejestrów Państwowych wyśle automatycznie powiadomienie o unieważnieniu dowodu osobistego albo paszportu, jak również o zbliżającym się upływie ważności dowodu osobistego czy paszportu w ciągu 90, 60, 30 lub 14 dni przed terminem. W przypadku paszportu dodatkowo są wysyłane powiadomienia o przekazaniu paszportu kurierowi.
W sumie swoje dane w RDK zostawiło już prawie 14 milionów obywateli. Od stycznia 2024 r. do rejestru dopisało się już ponad 600 tysięcy osób.
Dane do RDK można przekazać poprzez e-usługi na stronie www.gov.pl. W usługach dla obywatela trzeba wybrać Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Dane można przekazać, zmienić lub usunąć, wybierając "SKORZYSTAJ Z RDK". Aby skorzystać z RDK przez internet, jest potrzebny profil zaufany lub e-dowód. Pozwalają one potwierdzić tożsamość. Przy zalogowaniu się poprzez e-dowód jest wymagana skrzynka ePUAP.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
|